Demontáž primárního převodu je nutná v různých případech. Ať už je třeba pracovat na alternátoru nebo demontovat motor či převodovku. V neposlední řadě je třeba rozebrat primár v případě prasknutí sekundárního ozubeného řemenu.

Demontáž

Záleží od druhu motocyklu, ale většinou je nutné demontovat řazení se stupačkou a stojánkem. Takže ideální je přizvednout celou motorku na heveru a zamezit ji v náklonu, aby nám nespadla. U touringu je vhodné sejmout i spolujezdcovu plotnu, která zasahuje přes víko primáru.

První je na řadě kulaté víčko u převodovky, tedy spojkové. U starších modelů před rokem 2006, které nemají samonapínací kladku primárního řemenu sundáme i středový ovál. Není nutné k demontáži, ale pro napnutí a kontrolu řetězu je vhodné ho sundat.

Vypustit olej výpustnním šroubem na spodní části chromového krytu primárního převodu.

Můžeme demontovat celé víčko primárního převodu. Jsou použity dvě délky stejných šroubů, ale záměna při montáži většinou zde nehrozí. Pokud víčko drží a nechce se odtrhnout, poklepeme gumovou paličkou a nebo velmi opatrně vypáčíme plochým šroubovákem. Když víčko drží, tak je vždy lepší si nechat dva povytažené šrouby aby při odtržení nám neupadlo a my nepoškodili chrom.

Víčko máme dole a máme odhalený primární řetězový převod. Je třeba nejprve uvolnit spojkový mechanismus. Uvnitř spojky je šroub s vnitřním imbusem na kterém je šestihranná matka. Podržíme šroub proti protočení a povolíme matku. Matku povyšroubujem, poté otáčením šroubu uvolníme zadní plochu, tak abychom se dostali k rozpěrnému kroužku "ségrovce". Vyjmutím ségrovky se vyjme celý mechanismus spojky. Vidíme matku držící spojkový koš.

Povolíme napínací kladku primárního řemenu.

K vlastnímu povolení ozubených kol je třeba použití rozpěry nebo "schůdků" k zajištění protáčení řetězu. Je doporučena rozpěry, která se instaluje mezi ozubená kola. Schůdky se vkládají mezi řetěz a kolo, je tím více řetěz místně namáhán a proto radši s rozpěrou. Překontroluj povolení napínáku a je možno přistoupit k povolení obou ozubených kol. Spojka je přidržena matkou s levým závitem!!! MAtka na ojnici drží mechanismus, tlumící rázy motoru. Povolením a vyšroubováním se rozkočí na díly. Počítej s tím abys veděl, jak to zpětně poskládat.

Sejmeme primární řetěz s ozubenými koly a napínací kladkou. Pro práci na alternátoru máme hotovo. Pro další práce je nutné demontovat ještě zadní víko primárního převodu. Je třeba povolit šestihranné šrouby, které jsou jištěné plechovými podložkymi. Odehnout plíšek a povolit. Před tím, než se do tohoto pustíš je nutné demontovat startér!

Doporučení

Ozubená kola jsou utažena silným momentem. Nepodaří se ti rozebrat primár bez pořádného nářadí. Já používám gola sadu na nákladní vozidla.

Potřebné vybavení

palcové nářadí - šestihrané šrouby a imbusy (nebo torxy), trhák s oříškem 42 mm, rozpěrná tyč nebo schůdky k zablokování otáčení primáru

Potřebné díly

sada či jednotlivá těsnění, případná gufera okolo startéru apod., olej do primáru (0,95 l)

Doba práce

cca 1 hodina.

 

 

Diskutujte o tomto článku ve fóru (0 odpovědí).

Search

Přihlášení