Netěsnost motoru
Je mnoho možných příčin, já zde popisuji, to co potkalo a mě a myslím i několik dalších s motory Evolution.
Zpuchřené těsnění pod víky hlav válců
Po deseti letech co motorka vyjela z továrny se mi začal na Sporsteru objevovat olej pod víky na hlavách válců. Vcelku je jedno, zda se jedná o objemy 883, 1200 či 1340, víčka jsou velmi podobná ne-li zcela stejná pro různé motorizace a roky výroby. Víčka hlav válců se skládá ze tří vrstev, většinou se jedná o poškozené těsnění. U starších motocyklů bylo používánona papírové. Nyní je většinou hliníkové s teflonovou vrstvou či celogumové. Doporučuji vyměnit veškerá těsnění na sundavaném sendviči. Nemusí se měnit vždy těsnění na obou hlavách. Demontáž je snadná, jelikož nezasahuješ do motoru, pouze se sundají víka, které jsou upevněny zvrchu 4mi imbusovými šrouby. Někdy není třeba ani demontovat nádrž, já jsem ji vždy sundaval - doporučuji. Povolením imbusů se sundají vrchní dva díly víka hlavy válce. Pokud jsi měl netěsnost zde máš vyhráno, vyměníš prasklou gumičku a smontuješ.
Spodní díl drží na 4 šestihranných šroubech, jsou to ty menší. Větší šrouby drží Hlavu na válci. Povolované šrouby drží vahadla na ovládání ventilů. Sundáním nic neriskuješ. Ventilová vůle se nastavuje automaticky tlakem oleje. Zdvihací tyčkou proudí olej a tím vymezí vůli mezi vahadlem a zdvihátkem.
Demontáží slabších šroubů se sundá se spodním dílem nejprve zdvihátka. Zdvihací tyčky nemusíš vyndavat, stačí vytáhnout víčko trochu do prava (ve směru jízdy). Výměna poškozeného těsnění za nové. Ve spodním víčku je tzv. hříbek. Taková plastová čepička, membrána nebo jak to nazvat. Zkrátka zajišťuje odfuk nahromaděných plynů z hlav válců mimo motor. U některých motorů je u některých není. Má za úkol zabránit poškození motoru a odloučit olej od odplynů. Některé Evolutiony mají odplyny vedeny pod motor jiné do sání karburátoru. Není to tím, že by podcházely pístní kroužky a spaliny tudy odcházely.-) Motor když se zahřívá, tak zahřívá i olej a z něj se můžou uvolňovat páry, třeba voda a ta musí někde odejít. Doporučuji vyměnit, je to malá finanční položka.
Při montáži ulož spodní díl na hlavu, přilož vahadla, rovnoměrně dotáhni všechny šestihranné šrouby. Utahovací moment ?Nm. Při vrchních dvou dílech si dej pozor na gumové těsnění, je náchylné k tomu, aby se někde přiškrtilo nebo přetrhlo. Na nové těsnění není třeba používat nějaký tmel nebo něco podobného na styčné plochy. Imbusy dotahuj s citem, ne "na krev". Pod imbusy jsou malé těsnící podložky, když už jsi v tom, tak na ně nezapomenout.
Doporučení
Prováděj demontáž a montáž nejprve jedné hlavy a poté druhé, zamezíš nějakým možným záměnám mezi předním a zadním válcem.
Potřebné vybavení
palcové nářadí - šestihrané šrouby a imbusy, momentový klíč
Potřebné díly
sada či jednotlivá těsnění
Doba práce
cca 2 hodiny. Záleží na snadnosti sundání nádrže, Oříšek na Sportsteru drží na třech šroubech a má připojený kohout s benzínem. Nádrže s tachomety a dalšími přístroji jsou o trochu zdlouhavější.
Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/7126/virtual/www/domains/h-d.cz/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 343
Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/7126/virtual/www/domains/h-d.cz/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 357
Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /data/web/virtuals/7126/virtual/www/domains/h-d.cz/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 362