(léto 2006)Jedu si to k Jičínu a najednou konec - zkrat na elektrice, mé první pocity. Už jsem něco tušil, jelikož první přestaly fungovat blinkry (což mě zprvu nechalo zcela chladným). Ještě tak deset minut jízdy a byl konec. Nechal jsem se odtáhnout a po nabití baterie, jsem jel zase zpět do Prahy. Kdo tipuje, že jsem nedojel, tak má pravdu.
Možné tři příčiny, zkrat v elektrice či přímo v baterce, vadný regulátor nebo alternátor. Naštěstí se ukázala prkotina. Mezi regulátorem dobíjení a alternátorem je přímo na bloku motoru konektor, který zoxidoval a Fat Boy přestal zcela dobíjet. Konektor se o kousek uříznul a očistily kontakty a zase bylo vše v pořádku. Ještě jsem to prolil Kontaktolem a dobré je dát přes něj nějaké perko nebo ohnutý plíšek, aby se nemohl uvolnit.
Následující sezónu (podzim 2007) jsem si vybral opět kousek svého údělu. Po patnácti letech se tlouštíkovi opět zdálo, že mě pozlobí a když už umím v jednom 300 kg těžký motocykl roztlačit, tak ať nevyjdu ze cviku:-)
Konektor je v pořádku, dobíjení je při měření na baterce slabé /většinou stačí nějaký obyčejný Volt-metr, který by měl ukázat při mírně zvednutých otáčkách přes 14V (optimum asi 14,4 se udává u většiny aut a moto)/. Kamarád mi to nechal změřit baterku na "zkrat-metru" při zátěži a mé první měření se potvrdilo. Něco to dává, ale málo. Jezdil jsem bez světel a tak jsem riskujíc dva body nemusel roztláčet. Takže zbývají dvě možnosti - alternátor či regulátor. Většinou je problém v regulátoru, který buď přebíjí či většinou nedává tolik co by měl k udržení konstantě nabité baterie /na prázdnou baterku pouští víc než na plnou a to platí při volnoběhu i v otáčkách/. Bohužel měřením u zastoupení v Praze mi oznámili, že problém bude v alternátoru:-( Obvykle mají dávat okolo 32 A velké Evolutiony, Sportstery prý vydrží i s minimem 10,5 A, ale obvykle mají mít okolo 18 - 20 A. TwinCamy jsou náročnější na výkon alternátoru. Pokud na svůj stroj navěsíte hodně světel a spotřebičů je vhodné zvýšit výkon alternátoru. Já jsem se pohyboval někde na hranici 20 A.
Alternátor se skládá z rotoru a statoru. V rotoru jsou uložené magnety, které se otáčejí okolo cívek statoru. Tím se indukuje proud, který se usměrňuje a reguluje v regulátoru. Vyjimečně se můžou uvolnit a tím poškodit stator nebo ztratit svou magnetickou sílu a tím indukovat málo elektrického proudu. Stator zase může se poškodit přepálením jedné z cívek či ulomením nebo vyhřátím kabelů ke konektoru regulátoru. Všude doporučují opravu výměnou obou částí. Já ač nerad s nimi souhlasím, i když bych radši posunutý magnet přilepil, nebo spálený rotor nechal převinout a nekupoval bych nové díly. Dá se koupit i levnější alternativa k továrním dílům, druhovýroba z nejrůznějších katalogů.
Problém je v tom, aby se člověk dostal k alternátoru, musí sundat primární převod. Takže olej a těsnění k ceně opravy si připočti. Povolit řetěz je pro smrtelníka dost obtížné, dvě matky dotažené "na krev" vzduchovou pistolí a ještě zalepené! (Znám ale z poslední doby že se stejně někdy ta na motoru povolí:-) Na straně u převodovky je obrácený závit, tak s tím počítej, až budeš povolovat.
V jiném příspěvku uvedu návod na demontáž a montáž primárního převodu.

Search

Přihlášení