Harley Davidson - přehled historie v datech

2012 Pro modelový rok 2012 byl představen nový modely řady Dyna Swichback. Dále byly přestaveny 2 inovované modely V-Rod oslavující 10 let modelové řady VRSC.
2011 Pro modelový rok 2011 byly představeny tři nové modely Road Glide, XR1200X a SuperLow. Začátkem roku je doplnil motocykl Blackline. Účetní uzávěrka vykázala ztrátu za rok 2010, která je však čtvrtinová oproti roku 2009.
2010 Novinkami jsou tříkolka Road Glide Trike, Sportster Forty-Eight (48) a Fat Boy Lo. Oproti klasickému FLSTF se nový nižsí "tlouštík" liší především úpravou zadního odpružení. Kdy k dvojici spodních tlumičů přibyl jeden horní oložený pod sedlem.
2009 Modelový rok byl rozšířen o nově představené motocykly V-Rod Muscle (svalovec), Nightster 1200 dostal mladšího bratříčka Iron 883. Představena sériově vyráběná tříkolka Tri Glide Ultra Classic, s motorem 1690 ccm a krouťákem 137 Nm. Vzhledem k celosvětové hospodářské recesi továrna ukončuje výrobu motocyklů Buell a snaží se prodat nedávno získanou MV Augustu.
2008 Představeny nové modely motocyklů Softail Rocker a Rocker C, Softail Cross Bones, Dyna Fat Bob, Sportster XR1200. Poslení zmíněný motocykl vychází z legendárního sportovního speciálu XR750, se kterým tovární jezdci kralovali na závodech plochých drah. Řada Touring dostala bezlankový systém elektronického plynu „fly-by-wire". Továrna Harley-Davidson koupila továrnu MV Augusta.
2007 Pro modelový rok 2007 se veškeré motory řady Dyna, Softail a Tourning mění z TwinCam 88 na TwinCam 96, což pro nás smrtelníky je zvýšení objemu z dosavadních 1450 na 1584 ccm (kubických centimetrů). Modely Sportster mají nové elektronické vstřikování, takže už nekoupíte H-D s karburátorem. V řadě VRSC je k dispozici novinka Night Rod. Screaming Eagle nabízí vylepšené modely VRSCX s motorem 1250 ccm a Road king, ElektraUltra a Softail Springer s motorem Twin Cam 110 o obsahu 1800 ccm. Výroční model k 50tým narozeninám Sportstera se nedováží, je určena limitovaná série 2000 kusů pouze pro Severní Ameriku. Představen model Nightster.
2006 Novinka pro rok 2006 vychází z rodiny VRSC, informace o ní byly uveřejněny 24. 1. 05 na oficiálních stránkách továrny H-D. VRSCR Street Rod bude osazen motorem 1130 ccm Revolution a mezi novinkami bude 40° úhel hlavy řízení a speciálně laděný podvozek
2005 Patnáctileté narozeniny jsou z nádrží patrné na všech motocyklech FLSTF Fat Boy. Znovu se objevil Softail se SPRINGER vidlicí, dále i nový model Softail de Luxe. Dyna Super Glide Sport nahrazena Dynou Super Glide Custom. Veškeré motocykly jsou dodávány se světlomety s čirou optikou.
2004 Všechny motocykly H-D, kromě řady Sportster, jsou sériově dodávány s elektrickým vstřikování. Pro Evropu dodávané s neřízeným katalizátorem výfukových splodin. Byla ukončena výroba FXDXT Dyna Super Glide T-Sport a FLSTS Heritage Springer.
2003 100. výročí založení H-D slaví celý svět, H-D pořádá setkání po celém světě. Celý modelový rok připomíná stoleté výročí. V průběhu roku se vyrobilo na 290000 kusů motocyklů H-D, což je o 20 % více než v roce 2002. Evropská SUPERRALLY se poprvé koná v zemích bývalé Východní Evropy v prostoru letiště Planá u Českých Budějovic. H-D Club Praha slaví své 75. narozeniny.
2002 VRSC V-Rod je dodáván v dvou provedeních A a B. Variantu B odlišuje černě lakovaný rám, nový kryt přístrojů a jiná řidítka. Na pozici nejoblíbenějších modelů vystřídal bestseller FLSTF Fat Boye.
2001 Debutuje VRSC V-Rod první model H-D s kapalinou chlazeným motorem o obsahu 1131 ccm, výkon 86 kW (117 k) při 8300 otáčkách, rozvorem 2x OHC a V motorem s úhlem 60° mezi osami válců.
1999 První motocykly osazeny motorem Twin Cam 88, o objemu 1450 ccm. Pro následující modelový rok je jím zcela nahrazen motor Evolution 1340 ccm. Nový motor je osazen dvojicí vačkových hřídelí, jak prozrazuje jeho název.
1998 H-D pohltil z 98 % společnost Buell, 2% akcí vlastní Erick Buell tvůrce a zakladatel superbiků s upraveným motorem Sportster Evo 1200 ccm.
1993 Nový Dyna Wide má zvednutá řidítka, Heritage Softail Nostalgia vložku z hověziny na sedle a sedlových brašnách. Omezené monožství typů Sportster, Low Rider Wide Glide Electra Glide a Tour Glide připomíná 90. výročí H-D. Milwaukee pořádá velkou oslavu narozenin.
1992 Modely FX Daytona a Custom dostávají nový rám Dyna Glide, Sporster Hugger má nižší jízdní výšku. Chris Carr vyhrává mistrovský titul Grand National.
1991 Sportstery dostávají pětirychlostní a řemenový přenos. Scott Parker získává po čtvrté po sobě titul Grand National a vyrovnává tak výsledek Carrolla Reswebera. Počet klubů H-D na celém světě dosahuje počtu 650.
1990 Objevuje se další motocykl Willieho G. Ve stylu retro - FLSTF Fat Boy. Na 50. Black Hills Classic ve Sturgisu v Jižní Dakotě je předveden nový Dyna Glide Sturgis. Účast přes 250000 diváků.
1988 Sportster roste na 1200 ccm. Springer Softail vychází na oslavu 85. výročí. Ze slavností v Milwaukee je věnováno 600000 dolarů na Muscular Dystrophy Association.
1987 Předvádí se Electra Glide Sport, Heritage Softail Classic a Low Rider Custom a je 30. výročí Sportstera 1100 ccm. Prezident Regan navštěvuje Yorský závod. H-D se prodává na burze v New Yorku.
1986 H-D přispívá 250000 dolary na renovaci Sochy svobory. Debutuje Sporster 883 ccm Evolution za 3995 dolarů. FL Heritage Softail spojuje novou technologii se vzhledem padesátých let. Podnik se mění v akciovou společnost se dvěma miliony akcií na akciové jmění. H-D získává Holiday Ramber.
1985 Erick Buell navrh nový sportovní motocykl s motorem XR 1000. V letech 87 a 88 se vyráběl s označením Buell RR 1000. Následoval poté motor H-D Evolution 1200 ccm. Buell Motor Company sídlí ve městě Mukwonago ve státě Wisconsin.
1984 Zavedení motoru 1340 ccm Evolution a XR-100 Sportstera. Debutuje FX Softail. H-D opět získává kontrakt s californskou dopravní policií.
1983 Ustavena Harley Owners Group (H.O.G. - Skupina majitelů Harleye). Právní zástupce H-D stíhá porušitele ochranné známky. FXRT sport tourer dostává pneumatickou vidlici a elektronicky řízené zapalování.
1982 Prezident USA Ronald Reagan pomáhá H-D proti importované konkurenci a uvaluje clo 45% na japonské velkoobjemové stroje. FXR Super Glide dostává pětirychlostní převodovku, motor je nově v pryžovém uložení.
1981 Ředitelé H-D vedení pověřencem AMF Vaughanem Bealsem koupí Harleye od AMF za vypůjčené peníze.
1980 Vychází FLT Tour Glide a Wide Glide první tovární zakázkový a FXB Sturgis s řemenovým přenosem.
1979 Přerušena výroba dvojtaktů. Willie G. Nabízí v omezeném množství Electra Glide Classic s postraním vozíkem. AMF chce prodat H-D.
1978 U motocyklu Electra Glide se zvyšuje objem na 1340 ccm. H-D slaví 75. narozeniny.
1977 Willie G. Představuje XLCR Cafe racer vycházející ze Sporstera a další verzi Super Glide FXS Low Ridera. Jay Springsteen získává první ze tří titulů Grand National na XR-750.
1976 Zhoršují se vztahy mezi vedením H-D, dělníky a ředitelstvím AMF. Trpí řízení jakosti. H-D vyjíždí s Liberty Editions na počest dvoustého výročí USA.
1975 Přestává se Sprinterem. Walter Villa vyhrává druhé ze tří po sobě jsoucích mistrovství světa na Aermacchi RR-250.
1973 Montážní operace se přesouvají z Milwaukee do závodu AMF v Yorku v Pensylvánii. Odchází William G. Davidson.
1972 Sporster se zvětšuje na 1000 ccm. Mark Brelsford opět získává mistrovský titul na XR-750. Electra Glide dostává přední kotoučové brzdy.
1971 Na benzínové nádrže bylo přidáno logo AMF. Debutuje návrh WilliehoG. FX 1200 Super Glue. Proslulým se stává Evel Knievel.
1970 Rayborn vytváří v Bovennville světový rekord 424 km/h na aerodynamickém motocyklu poháněném Sportsterem. Model KR je nahrazen XR-750 vyvinutým Dickem O´Brienem. Rodí se první modely FX Dyna Glide.
1969 Rayborn si všechno v Daytoně zopakuje. H-D je prodán konglomerátu American Mashine and Foundry (AMF).
1968 Cal Rayborn si jede do Daytony pro vítězství na KR a jako první překračuje průměrou rychlost 160 km/h.
1966 Duo-Glide dostává elektrický startér, přejmenovává se na Electra Glide, dostává motor známý jako Shovelhead. Sportster dostává více síly díky vačkovým hřídelům a karburátoru a pro rok 1967 také elektrický startér.
1965 Roger Reiman vytváří v Bonneville rekord 283 km/h na aerodynamickém motocyklu poháněném Sprinterem 250. H-D prodává Aermacchi 50 ccm za 225 dolarů.
1963 Do společnosti vstupuje nejstarší syn Williama H., William G. Davidson jako vedoucí konstrukční kanceláře.
1960 Milwaukee kupuje poloviční podíl na Aermacchi v Itálii a dováží Sprint, jednoválcový čtyřtakt 250 ccm. Jezdci Harleye na KR obsazují prvních 14 míst na Daytoně 200.
1959 Caroll Resweber získává pro H-D svůj druhý z celkových čtyř po sobě jdoucích mistrovských titulů.
1958 FL se vyvíjí jako Duo-Glide se závěsným kyvným ramenem a hydraulickou zadní brzdou. Sportster dostává větší výkon.
1957 Z KH se stává XL Sportster s rozvodem OHV.
1956 Leroy Winters vyhrává Jack Pine na 165. Elvis Presley kupuje červenobílý model KH.
1954 Z modelu K se stává předchůdce Sporstera model KH o obsahu 900 ccm.
1953 Milwaukee slaví 50. výročí. Stopětadvacítce se zvětšuje objem na 165 ccm.
1952 Úctihodný WL nahrazuje model K, dvouválec do V 750 ccm SV. Okamžitým úspěchem u závodního modelu KR jsou převodovky jednotné konstrukce, ruční spojka a nožní řazení.
1950 Devětašedesátiletý Artur Davidson zahyne se ženou při automobilovém neštěstí.
1949 Přichází HydraGlide, FL s teleskopickou vidlicí a protaženými blatníky.
1948 Je vyroben Hummer, dvoutakt o obsahu 125 ccm vycházející z konstrukce DKW. Velké dvojválce dostávají hydraulické zvedáky a přerušuje se výroba Knuckleheadu ve prospěch nového Panheada 1200 ccm. Významně roste počet vyrobených kusů.
1947 Obnovuje se plně civilní výroba zmodernizovaných modelů z roku 1941. Na objemu nabývá katalog příslušenství a oblečení; poprvé se objevuje černá kožená bunda se zipy. Motocyklové gangy získávají stále na větší publicitě.
1942 Umírá prezident společnosti Walter Davidson a další rok po něm následuje William Harley. Ze čtveřice zakladatelů zůstává pouze Arthur Davidson.
1941 Koncem roku končí civilní výroba; USA vstupují do druhé světové války. H-D vyrábí skoro 90 000 modelů WLA pro armádu. Pro bojové nasazení v poušti se vyvíjí motocykl s protilehlými válci a s kardanovým převodem ve stylu BMW.
1940 Motory 750, 1200 1340 ccm dostávají hliníkové hlavy. Do Anglie a Ruska je odesláno více vojenských verzí. Dohotovuje se model 1200 ccm OHV FL pro rok 1941.
1937 Joe Petrali si na Knuckleheadu jede pro nový rychlostní rekord 218 m/h v Daytoně. Zakladatel William A. Davidson umírá ve věku 66 let.
1935 Závodník Harleyů Joe Petrali vyhrává všechny celostátní závody na ploché dráze. Milwaukee předvádí nový 1000 ccm OHV Knucklehead a 1340 ccm SV pro rok 1936.
1933 Krize se prohlubuje. Milwaukee se omezuje na dvoudenní pracovní týden.
1931 Objevuje se tříkolka Servi-Car a na důležitosti nabývá komerční trh.
1930 Odnímatelné hlavy válců Ricardo u dvou i jednoválců, širší brzdy a dvousvazková přední světla. Bill Davidson, syn viceprezidenta společnosti, vyhrává Jack Pine Tour na 670 km v Michiganu.
1929 Do firmy vstupuje druhá generace Davidsonů a Harleyů. Poprvé je představen model WL dvouválce do V s rozvodem SV o obsahu 750 ccm za 290 dolarů. Nastává velká krize.
1928 Je založen nejstarší doposud fungující klub vlastníků motocyklů H-D, Harley-Davidson club Praha.
1925 Benzinová nádrž kapkovitého tvaru je významnou částí modelů "Stream-Line" nabízených za snížené ceny. Vyráběná řada je doplněna jednoválcem SV o obsahu 500 ccm.
1924 Byl založen nejstarší klub vlastníků motocyklů H-D v San Francisku, který ukončil svou činnost v roce 1978.
1923 Ruší se tovární závodní družstvo. Tovární katalog oblékání a příslušenství dostává novou výraznější úpravu, vypracovává se agresivní finanční plán.
1922 Objevuje se dvouválcový model F o obsahu 1200 ccm s udávaným výkonem 18 HP (13 kW). Vojenská olivová zeleň je narazena jasnější zelení se zlatými pásky. Reklama Harleyů se zaměřuje na rostoucí počet žen na motocyklech.
1921 Produkce H-D klesá na 10 tisíc strojů. Sajdkárům se dostává věší podpory v tovární reklamě.
1920 Tovární jezdec Red Parkhurst dosahuje nového rychlostního rekordu v Daytone Beach na Floridě. Hromadná výroba aut sráží prodej motocyklů. H-D začíná novou reklamní kampaň, aby neutralizoval negativní představy publika o motocyklech. Harley má obchodní zastoupení v 67 zemích po celém světě.
1919 H-D zavádí sportovní dvouválec W o obsahu 600 ccm s válci proti sobě. Tento model byl neúspěšný jako žádný Harley před ním a po něm, po čtyřech letech byla přerušena jeho výroba. Celková výroba v Milwaukee vzrostla na více než 22 000 motocyklů a 16 000 postranních vozíků.
1918 První světová válka v listopadu končí. Vojenský kurýr Roy Holtz z Chippewa Falls ve Wisconsinu vstupuje jako první Američan do Německa.
1917 USA vstupují do války a H-D je přestavován na vojenskou výrobu. Zařizuje se tovární servisní škola pro školení mechaniků pro válečné služby. Milwaukee vstupuje na trh s bicykly.
1916 Milwaukee nabízí stavebnici závodního dvouválce do V o výkonu 11 HP za 250 dolarů. Vojenské sajdkáry určené pro mexickou hranici a do války v Evropě jsou vybavován nástavci pro kulomety.
1915 Mezi další zlepšení patří třírychlostní převod a motorová spojka. Otto Walker a Red Parkhurst ze závodního družstva Harleyů skončí na 1. a 2. místě v závodě na 480 km ve Venice v Kalfornii. Debutuje dodávkový postranní vozík.
1914 Novinkou je nášlapná startovací páka a vnitřní expanzní brzda na zadním kole. Objemné obchody byly uzavřeny s armádou USA a poštovní službou.
1913 Je nabízen nový jednoválec o obsahu 574 ccm s výkonem 5 HP (3,7 kW) a přenosem pomocí řetězu nebo řemene. Nový je také dvourychlostní zadní náboj. William Ottaway, původně zaměstnanec Thor Motorcycles, je angažován jako vedoucí nového závodního družstva H-D.
1912 Dvouválec do V dostává řetězový pohon a spojku na zadním kole. Full-Floating Seat (Úplně se vznášející sedlo) navržené Billem Harleyem je uchyceno na středním sloupku. Sedm lidí zahyne při neštěstí při závodě na motodromu v New Jersey.
1911 Je znovu zaveden dvouválec s mechanickými ventily a novm rámem. Jako standardní zůstává řemenový pohon.
1909 Je vyráběn dvouválec do V o výkonu 7 HP (5,1 kW) s osami válců svírajícími úhel 45°, který má konkurovat populárnímu Indianu. Ukáže se, že vedení pístů není vhodné a dvouválec je stažen k dalšímu vývoji.
1908 Prototyp prvního dvouválce do V o obsahu 1000 ccm vyhrává závod do svahu v Algonquinu v Illinois. Přidává se další výrobní prostor a celková výrova šplhá na 410. Walter Davodson vyhrává ve vinikajícím čase vytrvalostní závod na 584 km pořádaný ederací amerických motocyklistů v New Yorku.
1907 Harley-davidson se stává společností, která rozděluje podíly mezi sedmnáct zaměstnanců. Celková výroba roste na 150 stojů, jeden z nich je prodán pro policejní účely.
1906 Davidsonův strýc ames McLay financuje výstavbu nové továrny na místě, které se stává trvalým sídlem Harley-Davidsona. Továrna na Juneau Avenue přibírá dalších pět zaměstnanců a výroba vzrůstá na padesát motocyklů. William Harley odchází studovat strojní inženýrství na Wisconsinskou univerzitu.
1905 Jsou najímáni první zaměstnanci a výroba vzrůstá na sedm kusů. Zprvu jsou k dispozici odděleně pouze motory, odbytový katalog je pak doplněn o karburátory, lodní motory a lodní šrouby.
1904 Jsou opět vyrobeny celkem tři stroje, které teď mají přezdívku Silent Gray Fellow (Tichý šedý chlapík). Konzervativní barva a tlumič výfuku ukazují na zájem Milwaukee na přátelském přijetí nových strojů.
1903 Je vyroben první motocykl Harley-Davidson a po něm dva další. Každý z jednoválcových řemenem poháněných strojů byl prodán předem. Podle historie společnosti šel první stroj k panu Meyerovi, který na něm ujel 9600 km, než jej prodal. Další čtyři majitelé přidali 123 000 km na původním motocyklu. V roce 1913 továrna udávala, že číslo 1 je stále na silnici s původními ložisky a že má ujeto více než 1 160 000 km.
1902 William S. Harley a Arthur Davidson kompletují první skutečný motor Harley-Davidson s vrtáním 7,62 cm a zdvihem 8,9 cm o výkonu 3 HP (2,2 kW). Arthurův bratr Walter se vrátil z Kansasu na svatbu třetího bratra Williama. Když se k týmu připojí mechanik Walter a nástrojař William Davidson, začíná se rozbíhat Harley-Davidson Motor Company.

Pozn.: Do roku 1993 bylo použito především knihy: Harley-Davidson The Ultimate Mashine, autor: Tod Rafferty.

Diskutujte o tomto článku ve fóru (0 odpovědí).

Search

Přihlášení