Víte jak se vyvýjely pohonné jednotky motocyklů Harley-Davidson? Mohla by vám částečně pomoci následující grafická řada.

 

Motory Harley-Davidson

Pozn: Motory Twin Cam jsou od roku 2007 s označením 96 a 96B. Tj objem v krychlových pacích což odpovídá hodnotě 1584 cm3.

 

 

  • Flathead (plochá hlava) motory - Výroba probíhala letech 1929 až 1974. Flatheady neměly ventily v hlavě válců, ale ventily byly umístěny do prostoru vedle spalovací komory (ventilový rozvod SV). Výhodou tohoto řešení je jednoduchost - žádné zdvihací tyčky nebo vahadla, a hlava byla z jednoduchého odlitku s otvorem pro svíčku. Typický Flathead motor měl zdvihový objem 45 krychlových palců (742 cm³) a dával přibližně 22 koní. /Pozor Flathead K je zcela odlišný motor! Asi neznámnějším nositelem motorů flathead jsou modely WL produkované v období 2. sv. války./
  • SV-flathead

  • Knucklehead (hlava ve tvaru kloubů ruky) motory - Vyráběné mezi lety 1936 až 1947. Tento motor již disponoval rozvodem OHV - tj. ventily ovládané jednou vačkou umístněnou v klikové skříni. Knuckelhead byl dodáván ve variantách 60 krychlových palců (990 cm³) a 74 kubických palců (1200 cm³) poskytujících 40, resp. 45 koňských sil.
  • OHV-Evolution

  • Panhead (hlava ve tvaru obrácené pánve) motory - Vyráběné v letech 1948 až 1965. Panhead také přišel v objemech 60 krychlových palců (990 cm³) a 74 kubických palců (1200 cm³), o výkonu 50 resp. 55 koňských sil. Velké rozdíly mezi Knuckleheady a Panheady byly především ve vnitřní úpravě olejových tras zajišťující účinější mazání a v nové hliníkové hlavě. Vnější vzhled byl tak pozměněn minimálně.
  • Shovelhead (hlava ve tvaru lopatky) motory - Vyráběné v letech 1966 až 1985. Shovelheady byly o objemu 74 krychlových palců (1200 cm³) a disponujících 60 koňskými silami.
  • Evolution motory - Vyroběné v letech 1984 až 1999.  Zdvihový objem 81,8 krychlových palců (1340 cm³), a motor produkuje 70 koňských sil. Přestože motor1340cm³ Evolution je již stažen z výroby, modelové řady motocyklů Sportster dostávají motory Evolution s objemem  883 cm³ a 1200 cm³ od roku 1986 do současnosti.
  • Twin Cam motory- Twin Cam 88 vyráběný od roku 1999 do roku 2006. Twin Cam dostal své jméno ze skutečnosti, že má dvě vačky v klikové skříni ovládající ventily. 88 krychlových palců (1450 cm³) objemu, do té doby největší objem motoru motocyklu Harley-Davidson, k výkonem 80 koňských sil. Motor zůstává chlazený vzduchem, a používá ventily ovládané pomocí zdvihacích tyček a vahadel. Verze motoru 88B, který vyšel v roce 2000, obsahuje vyvažovací hřídel pro snížení vibrací motoru.

    V roce 2007 byl motor Twin Cam 88 modernizován na TwinCam 96, což je zvýšení objemu z dosavadních 1450 na 1584 kubických centimetrů. Verze B je nabízena pro modely Softail s vyvažovací hřídelí.

  •  

  • Revolution motory - V sériové výrobě od roku 2001. Tento motor je v současné době používá pouze jedna modelová řada V-Rod (VSRC). Zatímco všechny již zmíněné motory, jsou do značné míry stejné a představují postupné vylepšení, tak u tohoto motoru je situace jiná. Tento motor je chlazený kapalinou, nikoliv vzduchem a jeho V úhel mezi hlavami válců je 60 stupňů a ne 45.  Motor má čtyři vačky v hlavách válců (rozvod DOHC - dvě vačky na válec) místo jedné (EoVolution) nebo dvou vaček v klikové skříni (Twin Cam). Od začátku byl dodáván s elektronickým řízením vstřikovaného paliva. Tento motor byl dodáván o objemu 69 krychlových palců (1130 cm³), V roce 2007 byl představen a v současné době je vyráběn o objemu 1250 cm³. 
  • Search

    Přihlášení