Napsal uživatel David Vantuch  
Úterý, 18 Březen 2008 22:40
 Každý z nás se s nimi už setkal. Pro někoho zcela jasné , pro někoho záhadné zkratky určující model motocyklu. Každý z Vás asi zná označení svého miláčka. Ale víte jak se v té změti kódů vyznat? Pokusíme se do této tématiky vnést světlo.

Pro větší přehlednost tohoto tématu jsem zvolil tabulkový systém. V jednotlivých tabulkách si postupně popíšeme význam každého písmena v označení a nechybí ani kompletní výpis modelových označení.

 

První písmeno nám napoví, jaký motor je do stroje namontován:

E Motory Big twin OHV o objemu 1000 ccm, převodovka není spojena s blokem motoru
F Motory Big twin OHV o objemu 1200, 1340, 1445 nebo 1580 ccm
G Výjimečně nemá vztah k motoru, jde o označení tříkolky, tzv. Servicaru, vyráběného v letech 1932 - 1972
K Motory s postranními ventily o objemu 750 nebo 900 ccm, označení používané od roku 1953, kdy nahradilo označení WL až do roku 1957, kdy byly do výroby nasazeny Sportstery.
U Motory s postranními ventily o objemu 1200 nebo 1340 ccm
V Motory s postranními ventily o objemu 1200 ccm vyráběný před rokem 1936
W Motory s postranními ventily o objemu 750 ccm vyráběné v letech 1934 - 1952
X

označení pro motory sportovního charakteru a speciální konstrukce. V letech 1918-1922 označoval podélné boxery opposed twin Sport, v roce 1944 vojenský speciál s příčným boxerem od roku 1957 Označení pro všechny motory Sportster

U druhého písmena má význam pouze jediné a to písmeno L

L Motory se zvýšenou kompresí směsi. Dosahují zhruba o 5 - 15 koní vyšší výkon než standardní motory.

Ostatní písmena označují modelovou řadu, ale přesto se z nich dá vyčíst mnoho zajímavých informací

A Áčko se používá výhradně u modelů určených pro armádu. Jedinou výjimkou je servicar model GA
B V minulosti u raných modelů skrývalo béčko výraz "Battery start" Dnes se používá pro označení modelů, kde se chce zdůraznit řemenový převod
C C nejčastěji označuje model Classic nebo Custom , výjimečně se použícá pro označení závodní verze (Competition)
D Označení pro modelovou řadu Dyna
E Éčkovyznačovalo u starších modelů, že je stroj osazen elektrickým startérem
F Zkratka "Foot shift" - nožní řazení u modelů u kterých byl standart řazení rukou. Dnes se používá jako označení pro Fatboy
H Lze přeložit jako "High performace" nebo "Heavy Duty. Jedná se o označení modelu se zvýšeným výkonem proti základnímu modelu.
I Ičko na koci názvu informije o tom, že motocykl nemá klasický karburátor, ale směšování a vstřikování palova je řízeno elektronicky.
LR Low Rider. Nenechte se zmást tím, že mnoho z modelů Low Rider tuto zkratku ve svém označení postrádá...
P Označuje modely vyráběné pro využití u policejních složek
R Někdy označuje závodní verzi (Racing) jindy může označovat osazení motoru v silentblocích (Rubber Mount engine)
SE Exkluzivní modely upravené dvorním úpravcem Screaming Eagle
S (nenásleduje ani E ani T) modely pro sportocní jízdu (například FLHS je totéž jako FLHT bez tourpacku)
ST Modely se softailovým rámem
WG Model Wide Glide

Tolik tedy k významu jednotlivých písmen. Nyní se podíváme na modelové řady a začneme Sportstery. Tato modelová řada se vyrábí nepřetržitě již od roku 1957 a od svého vzniku až doposud slaví nebývalé prodejní úspěchy. Kvůli Sportsterům Harley vybudoval samstatnou továrnu v Kansasu, kde se tyto stroje montují. Sportstery nahradily modelovou řadu K, která se vyráběla od roku 1952. Unikátní konstrukce motoru, tzv. Unit Case ( motor je pevně spojen s převodovkou) byla na tehdejší dobu převratná a později ji převzaly včechny modely HD.

XL První model v řadě. Písmeno X označovalo sportovní model (nástupce motorů typu U a W), L pak označovalo zvýšený poměr komprese 7,5:1. Motor o objemu 883 ccm, čtyřrychlostní převodovka
XLH Do výroby se dostal v roce 1958 H v názvu označovalo "High Power" Komprecní poměr byl totiž navýšen až na 9:1 4rychlostní převodovka
XLCH Zaveden do výroby společně s XLH. Písmeno C je zkratka pro "Competition" z čehož jasně plyne, že se jedná o ostřejší model oproti XLH. Oproti XLH má navíc i kickstart.
XLCR Proslulý Café Racer s litrovým motorem.
XLN Nightster - Novinka pro sezónu 2007. Výrazný retrostyl
XLS Modifikace XL pro sportovnější jízdu. 4rychlostní Roadster s litrovým motorem
XLT Touring - pro dlouhé cesty - Větší nádrž, pohodlnější sedlo, plastové brašny (shodné s FLHS)
XR Racingové modely 750 , 1000 a nový 1200 ve stylu naked bike

No a jsme u Big Twinů. Jak jsem už psal výše, všechny Big Twins začínají písmenem F. Motory se samozřejmě s věkem měnily. Jako první byl Knucklehead (1936 - 1947), vystřídal ho Panhead (1948 - 1965). Po něm přišel Shovelhead (1965 - 1984/5) následoval motor Evolution (1985 - 2000) S přelomem Milénia se objevuje Twincam 88, který je v roce 2006 postupně nahrazen modelem Twincam 96. Po celou dobu se sice střídaly motory, označení modelů však zůstalo zachováno. Pojďme se na to podívat pěkně popořádku. Začneme Touringovými modely:

FL První modely FL byly představeny v roce 1941. Zpočátku měly stejné rámy rako modely EL nebo U . Postupem času byl motor Knucklehead nahrazen Paheadem, v roce 1949 byla změněna přední vidlice a model dostal označení Hydra Glide . Odtud už byl jen kousíček k vývoji dalšího modelu v pořadí s označením FLH. FL se však vyvíjel paralelně dál. Za zmínku určitě stojí model Duo Glide , vyráběný od roku 1958, který měl olejové nejen přední ale i zadní tlumiče.
FLH Electra Glide - v roce 1965 definitivně nahradila modely FL. Zatím ještě nemá charakteristickou kapotáž , která Electra Glidy později spolehlivě odlišuje od ostatních modelů. Další rozvíjení modelové řady se už vyznačuje vlastním kódem, takže se o něm dovíte dále v tabulce.
FLHR Road King - je model, který má evokovat vzhled klasických Big Twinů z padesátých a šedesátých let. Přestože jde dnes o zcela moderní stroj, nelze si nevšimnout určitých retoprvků, které přetrvávaji navzdory každoročnímu vývoji modelu. Na trh je uveden v roce 1994
FLHRC Road King Classic - Od základní verze se liší na první pohled bělobokými pneumatikami, které podtrhují retro vzhled motocyklu.
FLHRS Road King Custom - Nejnovější z rodiny Road Kingů. Vyznačuje se litými koly, koženými brašnami, sníženým posezem a lepšími aerodynamickými vlastnostni. Poprvé byl předveden ke stému výročí továrny. Ačkoliv jsou u tohoto modelu retro prvky značně redukovány, stále si zachovává vzhled pro Roadkingy charakteristický a nezaměnitelný.
FLHP RoadKing Police - Policejní verze Road Kinga. Jednomístná, spartánské sedlo na pružinách. Vysoké plexi, omezená výbava. Namísto různých zákaznických vychytávek se dodával s namotovaným CBčkem, místo přídavných světel je modrý a črvený maják. Výbava pro policisty se odlišovala v každém výrobním modelu a někdy dokonce i podle státu pro který byl motocykl dodáván
FLHS Electra Glide Sport - Reminiscence na staré modely FL, které nahradily právě Electra Glidy. Zákazníci se dožadovali modelu bez štítu. Továrna proto přichází v roce 1978 s tímto modelem, aby uspokojila poptávku po retro modelech. FLHS byla vyráběna až do zahájení produkce modelů řady Heritage
FLHT Electra Glide Standard - současné označení pro základní model Electra Glide. Pouze s maskou, malým plexi, bočními brašnami, bez tourpacku a zadní opěrky.
FLHTC Electra Glide Classic - V roce 1994 zahájena výroba super luxusního stroje pro dlouhé cesty, vybaveného veškerým dostupným luxusem. Vysoké plexi na ochranu řidiče, vytápěné rukojeti, nastavitelné tlumiče, tichý řemen, velké úložné prostory, pohodlné sedadlo spolujezdce, audiosoustava, interkom atd...
FLHTCU Electra Glide Ultra Classic - na trh byla vržena o čtyři roky později (95 výročí) než FLHTC a zachází v nabídce luxusu ještě dále než mateřský model. Od začátku své výroby se stává vlajkovou lodí továrny. Když pomineme vyladění od Screaming eagle, je FLHTCU tím nejluxusnějším, co si můžete od Harley Davidson pořídit.
FLT Tour Glide - Poněkud specifický model, který na českých silnicích příliš často nepotkáte. Maska s oválným čelem z nějž na silnici září dva horizontálně umístěné světlomety.Maska rovněž obsahuje audio a vedle sebe umístěné budíky tachometru a otáčkoměru. Model byl lehčí než Electra Glide a byl proto oblíbený u policejních jednotek. Vyrábí se ber tourpacku, pouze s bočními laminátovými kufry
FLTC Tour Glide Classic - Opět jedna z verzí s vyšším počtem doplňků v základu. Větší luxus pro spolujezdce. Určena spíše pro delší jízdy.
FLTR Road Glide - Vychází ze základní verze FLT, avšak chybí tour pack,maska motocyklu je zmenšená a rovněž osazená dvěma světlomety vedle sebe. Písmeno R v označení motocyklu jasně napovídá že tento model byl určen především pro sportovněji založené majitele.
FLTCU Tour Glide Ultra Classic - Luxus téměř stejný jako u FLHTCU , avšak tento model kvůli svému specifickému vzhledu zdaleka nedosahoval takových prodejů jako klasická Ultra Glide

Jako další přicházejí na řadu Softaily. Softailová řada je poměrně rozsáhlá a modely se na první pohled poměrně hodně liší. Základ však vždy zůstává stejný. Zadní kyvná vidlice budící dojem pevného rámu. Tlumiče nejsou na první pohled vidět. Jsou nainstalovány ve spodní části rámu a před zraky "čumilů" je skrývá tělo převodové skříně.

FLST Heritage Softail - oficální představení proběhlo společně s modelovou řadou pro rok 1986. Tento model otevřel úspěšnou sérii softailových cruiserů v retor stylu padesátých let.
FLSTBS Cross Bones - novinka pro sezónu 2008. Kvůli odlehčení motocyklu použili konstruktéři poprvé u softailového modely laminátové blatníky.
FLSTC Heritage Softail Classic - Jako u většiny modelů ani u Heritage nezůstalo u klasického FLSTčka. Classic se pyšní bělobokými pneumatikami, kováním na brašnách a sedle a mnohými dalšími kosmetickými doplňky, které zvyšují atraktivitu a podtrhují retro vzhled tohoto stroje.
FLSTF Fat Boy - uveden na trh v roce 1990. Retro vzhled a kola s plnými disky jej výrazně odlišují od všech ostatních modelů. Jeho slávu továrna podpořila tím, že finančně přispěla na výrobu filmu TerminátorII, kde Arnold Schwarzenegger předvádí na Fatboyi neskutečné kousky.
FLSTN Heritage Softail Special Nostalgia - tento model poznáte velmi snadno. Dvojbarevná variace černé a slonovinové barvy, středová část sedla potažená teletinou (odtud mezi motorkáři v USA zažitý název "Cow Glide"). V současné době se model FLSTN vrátil do výrobní řady. Postrádá ale už právě tyto charakteristické znaky. Prostě stará Nostalgia je stará Nostalgia
FLSTS Heritage Softail Springer - Velmi specifický model, který rozeznáte na první pohled. Vychází z FLSTC, ale má Springer vidlici, Rozměrné sedlo, s chtomovanou opěrkou pro řidiče a veliké, třásněmi opatřené Brašny. Výfuky jsou vyvedeny jako u velkých touring modelů, tzn. na každé straně motorky jeden a jsou zakončeny retro koncovkami ve tvaru rybího ocasu.
FXCW Softail Rocker - Opět novika v nabídce. Modely Rocker se snaží svým vzhledem přioblížit motocyklům vycházejících z dílen úpravců. Rocker je jednomístný,zadní blatník je spojen s kyvkou a ne s rámem, přední vidlice je prodloužená a je protažen úhel řízení.
FXCWC Softail Rocker C - Dvojmístné dvojče modelu Rocker. Od základního modelu se liší sedlem pro spolujezdce, důmyslně ukrytým pod sedlem řidiče a také kvalitnějšími materiály.
FXST Softail Standard - Prvorozený z rodinky softailů,světlo světa spatřil v roce 1984. Výchozí pro všechny další modely. Nejoblíbenější model mezi úpravci motocyklů. Vzhled přejal z velmi úspěšné FXDWG
FXSTB Night Train - jediný ze Softailů se zcela černým motorem. Černým komaxitem jsou pokryty i další prvky jako je kryt filtru, nebo olejová nádrž. Nejprodávanější barva je jak jinak než černá....
FXSTC Softail Classic - Od základní verze se liší minimálně. Jediný markant který rozeznáte na první pohled, je plné zadní kolo
FXSTD Softail Deuce - s novým miléniem přichází model deuce. Továrna si od tohoto modelu neslibovala nějak závratné prodeje, spíše šlo o model na němž si chtěla v praxi vyzkoušet některé nové prvky. Dominantou tohoto motocyklu je prodloužená nádž, plné zadní kolo se specifickým designem a zadní blatník, který následně převzali vývojáři pro modely VRSC.
FXSTS Softail Springer - Po mnohaleté odmlce se v roce 1988 na trh vrací model se springrovou vidlicí. Jinak Softail Springer vychází zcela z modelu FXST.
FXSTSB Bad Boy - Speciální edice FXSTS z roku 1995 v četné barvě. Podobná myšlenka jaká byla využita později u modelu FXSTB. 4erné byly oproti sérii vidlice, olejová nádrž, středový panel s tachometrem. Vyráběl se pouze tři roky.

Jako předposlední se podíváme na rozvětvenou rodinku s názvem Dyna. Větší než Sportster,menší než softail. Dyna Glidy a Super Glidy se od svého vzniku těšily velké popularitě. Oblíbenost plyne z toho, že jsou relativně levné a přestože mají velké motory, jsou velmi dobře ovladatelné hlavně při jízdě v nízkých rychlostech. Dyna je ideální volba pro ježdění v městských aglomeracích a pro osoby s vyšší postavou, pro které už je Sportster příliš subtilní motorkou. Největší boom těchto modelů sice trichu utlumil příchod softailů, ale i tak stále činí nezanedbatelnou položku v prodejních výsledcích firmy.

FX Super Glide - Úplně první custom bike v nabídce továrny. Navrhl ho sám Willie G. a slavnostně jej představil pro sezónu 1971. V prvním roce se prodalo 4700 kusů
FXB Sturgis - viz FXDB-S
FXD Dyna Super Glide - Poprvé předvedena v roce 1991. Dravý motocykl za nízkou cenu patřil již od začátku své produkce k těm levnějším modelům a byl proto velmi oblíbený především mezi mladší klientelou.
FXDB Dyna Glide - Ačkoliv se modely Dyna v přední části neliší od Sportsterů,zadní část je shodná s touringovými modely, rámy Dyna jsou už zcela specifické. První Dyna modely se objevily v roce 1970
FXDB-D Dyna Glide Daytona - Tak jako Sturgis i model Daytona měl řemenový primární převod. Zatímco Sturgis byl laděn do tmava, Daytoně vévodila světlá béžová.
FXDB-S Dyna Glide Sturgis - První ediční model, představený v roce 1981. Jde vlastně o designovou modifikaci modelu FXDB. Specialitou je primární převod pomocí řemenu. Brodával se v černé barvě s oranžovými dekoracemi. model je někdy také označován kratším označením FXB
FXDC Dyna Glide Custom - Nádrž převzatá z Fat Boba, chromovaný motor, Středová konzole z FXDWG. Patří zhruba do středu modelové řady Dyna
FXE Super Glide - od modelu FX se liší jen přidaným elektrickým startérem.
FXDF Fat Bob - Pro sezónu 2008 se vrací do nabídky model Fat Bob. Velká kola s plnými disky, široké pneumatiky, dvě vedle sebe uložená přední světla , to jsou asi nejcharakterističtější znaky tohoto modelu,
FXDG Dyna Disc Glide - Velmi limitovaná série, v jediném roce 1983 vyrobeno jen 750 kusů. Primár i sekundár poháněný řemenem. První motocykl u kterého bylo použito plné zadní kolo.
FXDL Dyna Low Rider - Tento model zaznamenal nejvýraznější nástup co se do výše prodejů týče. Hned v prvním roce (1978) výroby se stal nejprodávanějším modelem vůbec. To se od té doby žádnému modelu nepodařilo. Zájem byl obrovský. Nádherný stroj se sníženým posazem, rám z klasických FL modelů, tlumiče ze Sportstera, výfuky svedené do jediné kocovky... Tento model byl velmi pohodlný a hodil se prakticky pro každého.
FXDS-CON
Dyna Glide Convertible - Poměrně nový model, v produkci továrny je od roku 1997. Cestovně koncipovaná Dyna s odnímatelným plexi a brašnami. Pro tento model je charakteristická především vysoká opěrka spolujezdce.
FXDWG Dyna Wide Glide - Nahrazuje model Wide Glide. Široké zadní kolo pod blatníkem profilovaného do kachnícho ocasu, přední vidlice zasahující daleko dopředu před tělo motocyklu, úzké přední kolo s miniaturním blatbníkem. Každý si určitě vybaví seriál Renegade, kde Lorenzo Lamas sedlá právě tento stroj.
FXDX Dyna Super Glide Sport - velmi všestraný motocykl. Ergonomický design s černým motorem a výfuky. Příjemný posed , stupačky maličko posunuté dopředu, vše připraveno pro pohodlnou sportovní jízdu. Často je označována za nejlepší Dynu vůbec.
FXDXT Dyna Super Glide T Sport - malá kapotáž s větrným stítem dodává tomuto motocyklu nezaměnitelný vzhled. Vyráběla se jen velmi krátce (produkce skončila v roce 2003) Pokud se Vám tento stroj líbí, továtrna má stále kapotáž v nabídce náhradních dílů a jednoduchou montáží lze upgradovat z FXDX
FXEF Fat Bob - Původní verze Fat Boba, dalšího z factory custom modelů. Speciálně navržené sedlo, výrazně zalomená řídítka. Nový typ nádrže umožňoval na jedno natankování urazit vzdálenost větší než 200 mil.
FXLR Low Rider Custom - Dvě kotoučové brzdy, snížený posez. Jeden z nejtypičtějších Lowriderů.
FXR Super Glide - Model se již od svého vzniku v roce 1982 mezníkem ve výrobním programu. Tuhý rám s tlumiči ze sportstera, nová aerodynamická kapotáž, pevné kufry. Design tohoto stroje byl na svou dobu velmi progresivní.
FXRD Sport Glide Grand Touring - Největší Sportglida. Šíří vybavení si v ničem nezadá s Ultra Glidou.
FXRP Sport Glide Police - Pro svou ovladatelnost a výborné dynamické vlastnosti si Spot Glide oblíbili policisté. Zejména v době, kdy se začaly objevovat první problémy jako jsou dopravní zácpy, byla Super Glida výhodnější než Electry nebo Roadkingy. Velmi často končily tyto stroje ve výbavě Dálniční policie. Výbava je prakticky klasická. Majáky zaintegrované do kapotáže, CBčko, pevné brašny...
FXRS Low Rider Sport - Vyráběn v letech 1982 - 1999. Vycházel z základního FXLR
FXRS-CON Low Rider Sport Convertible - Označení Convertible nám už ze začátku naznačuje o co u tohoto stroje půjde. V základní výbavě nechybí odnímatelné plexi a brašny, pohodlnější sedlo spolujezdce. Celkově je motocykl uzpůsoben tak aby neztratil nic ze své dynamiky ale zároveň byl pohodlný i na dlouhé tratě.
FXRS-SP Low Rider Sport - Ačkoliv se jednalo o robustní motocykl, nezapřely se v něm sportovní vlohy. Dvojitá přední kotoučová brzda naznačuje, že se Lowrider umí dravě rozjed, ale také stejně rychle zastavit. Posez řidiče je o sedm centimetrů nižší než u ostatních modelů Dyna.
FXRT Sport Glide Touring - Motory Evolution v silentblocích, kapotáž testovaná ve vzduchovém tunelu a velmi bohatá základní výbava z této Sport Glidy tvořila stroj oblíbený hlavně mezi jednostopými turisty. Na amerických dálnicích ji lze čas od času potkat ještě dnes.
FXS Low Rider - Stroj navazující na úspěšný model FXDL. Zatímco FXDL měl poněkud zastaralý rám, FXS už využívá konstrukci vyvinutou pro FXR, což zlepšuje jeho jízdní vlastnosti a manévrovatelnost.
FXWG Wide Glide - Zlomový model představený v roce 1980. Od dnes již klasického vzhledu tohoto factory customu se odvíjela například celá softailová řada ale i mnoho dalších modelů.

No a aby byl výčet kompletní, čekají nás ještě "vodníci" aneb modely VRSC. Tyto stroje se objevily na trhu na přelomu roku 2001-2002. Někteří motorkáři je nemohou ani cítit, jiní je obdivují. Ale to se děje vlastně pokaždé, když se objeví něco nového. Stroje designované na rýsovacích prknech firmy Porsche, s vodou chlazeným motorem Revolution o objemu 1130 ccm, opravdu nejsou pro každého. Pojďme se podívat na jejich značení.

VRSCA V-Rod - Původní označenímodelu V-Rod. Od roku 2004 se používá pro příplatkovou verzi
VRSCAW V-Rod anniwersary - Ačkoliv vznikl již v roce 2007, byl tento model zamýšlen jako výroční. Charaterizuje jej hlavně vyplétané přední kolo.
VRSCB Vrod Basic - Po úspěchu prvního modelu v černostříbrných barvách se firma rozhodla v roce 2004 vypustit verzi "Basic", která byle levnější a určená především pro další úpravy.
VRSCD Night Rod - V roce 2006 přichází Night-Rod. Jak to známe již od Softailů, je mnoho dílů vyvedeno v černé barvě namísto chromu. Odlišný je i světlomet, opatřený aerodynamickou kapličkou. Plná kola byla opatřena průduchy.
VRSCDX Night Rod Special - Původně limitované edice pro rok 2007. Na vývoz mělo jít původně jen 700 kusů. Ale továrna dostala během prvních dvou měsíců přes 10000 objednávek, takže se strategie změnila a stroj se stal stálým prvkem nabídky. Inspirací pro vznik tohoto modelu byly stroje jednoho německého úpravce, který do této podoby vyšperkoval model VRSCD. Willie G. tuto úpravu viděl na sraze ve Faaker am See a bylo rozhodnuto. Další sezónu už sjížděl z výrobní linky.
VRSCR Street Rod - V roce 2005 pouští firma na trh další novinku. Street Rod je zkonstruován pro ježdění především ve městě. Změnila se poloha stupaček, výfyky jsou umístěny výše, plná kola jsou nahrazena loukoťovými aby se motocykl odlehčil. Všechny úpravy jsou koncipovány tak aby se zvýšila manévrovatelnost motocyklu v městském provozu

 

Ufff a je to. snad Vás tenhle článek bude zajímat. Ještě se žádným jsem se nepáral tak dlouho. Pokud budete chtít cokoliv doplnit napište mi... Předem díky. David Vantuch

Search

Přihlášení